• 0 342 361 03 84 / 0 342 317 17 71

PROGRAMIN GENEL BİLGİLERİ

 

2003- 2004 Eğitim- Öğretim yılında açılmış mesleki ve akademik yeterlikleri kazandırmayı amaçlayan bir ön lisans bölümüdür. Çocuk Bakımı ve Gençlik Hizmetleri Bölümü altında, Çocuk Gelişimi Programı bulunmaktadır. Bu program gelişen teknolojiye, eğitim yaklaşımlarına, kamu ve özel sektör gereksinimleri ile orta öğretimden meslek yüksek okullarına, meslek yüksek okullarından lisans eğitimine geçişte uyumluluğu dikkate alınarak hazırlanmıştır.

 

Programın öğretim dili Türkçe olup, öğretim süresi iki yıldır. Yıllık öğrenci kontenjanı 50’dir. Eğitim – Öğretim  iki  büyük sınıfta ve çocuk gelişimi programı için özel olarak hazırlanmış drama odasında devam etmektedir. Sınıflarımızda projeksiyon cihazı bulunup derslerde kullanılmaktadır.

 

Programı başarı ile bitiren öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavında (DGS) başarılı oldukları taktirde üniversitelerin Çocuk Gelişimi veya Okul Öncesi Öğretmenliği bölümlerinde lisans veya yüksek lisans öğrenimini tamamlayabilmektedirler.

 

PROGRAMIN VİZYONU

Vermiş olduğumuz eğitimle, çocuk gelişimi alanında bilgi düzeyi yüksek, vasıflı öğretmen asistanı yetiştiren en iyi yüksek okul olmak amacımızdır. İki yıllık eğitim öğretim süresince teorik ve pratik uygulamalı dersler yardımıyla alanda başarılı eğitimcilerin alt yapılarını hazırlayarak kamu ve özel sektörde hizmet verecek okul öncesi eğitimde ve kaynaştırma eğitiminde görev alabilecek öğretmen asistanı yetiştirmeyi göz önünde bulundurmaktayız.

PROGRAMIN MİSYONU

Okul öncesi eğitim dönemi çocuğun gelişiminin en hızlı olduğu dönemdir. Bu alanda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Çocuk gelişimi alanında bilgi düzeyi yüksek, vasıflı öğretmen asistanı yetiştiren bir programdır.

 

AMAÇ

Okul öncesi egitim çocugun gelisiminin en hizli oldugu dönemdir. Okul öncesi egitim ile çocuklarin gelisiminin kendi kosullarinda en yüksek düzeye ulastirmak ve güçlendirmek amaçlanmaktadir. Kadinin çalisma hayatinda aktif rol almasi okul öncesi egitimine ve bu alanda hizmet veren egitim kurumlarina olan talebi artirmistir. 

Özel gereksinimi olan bireylerin egitimi dünyada oldugu kadar ülkemizde de egitimde nitelik gelistirme boyutunda önem arz etmektedir. Ülkemizde çagdas- sosyal devlet olma özelliginin bir sonucu olarak özel egitim hizmetlerindeki gelismeler, örgütlenme biçimleri, yasal düzenlemelerle saglanan haklar özel egitim kurumlarina gereksinimin artmasina neden olmustur. Özel gereksinimli bireylere saglanan egitim olanaklari ve ortam düzenlemelerindeki olumlu gelismelere karsin, bu alanda görev alacak nitelikli ve iyi yetismis eleman ihtiyaci da gün geçtikçe önem kazanmaktadir. Mevcut durumdan hareketle hazirlanan bu egitim programi kamu ve özel sektörde hizmet verecek okul öncesi egitimde ve kaynastirma egitiminde ögretmen asistani yetistirmek amaciyla yeniden düzenlenmistir. Hazirlanan programda gelisen teknolojiye, egitim yaklasimlarina, kamu ve özel sektör gereksinimleri ile orta ögretimden meslek yüksek okullarina, meslek yüksek okullarindan lisans egitimine geçiste uyumluluk göz önüne alinmistir. 

Mevcut programin uygulanmasi esnasinda seçilen derslerin ögrencilere istendik özellikleri kazandirmaya uygunlugu, lisans programlarina geçiste ders içerik uyumlulugu, ders kredilerinin denkligi ve programdan mezun olarak kamuda ya da özel kurumda çalisan bireylerin mesleki yeterlilikleri göz önüne alinarak programin yeniden düzenlenmesi ihtiyaci dogmustur. Bu baglamda hazirlanan programa yeni dersler ilave edilmis, bazi dersler ögrenci gereksinimleri dogrultusunda çikarilmis ya da içerikleri degistirilmistir. Ayni zamanda uluslar arasi denkligi saglayabilecek bir zemin olusturmaya özen gösterilerek kardes programlarla iliskilendirilmis ve kaynak kitaplarin belirlenmesinde de çalismalar yapilmistir. Programda bölgesel ihtiyaçlar ve yüksek okul imkanlari ve ögrenci talepleri dogrultusunda seçmeli derslere yer verilerek esneklik saglanmistir. 

 

 

KAZANILAN DERECE

Mezun olan ögrenciye okul öncesinde ögretmen asistani/özel egitimde ögretmen asistani programinda ön lisans diplomasi verilir

 

DERECE SEVİYESİ

Önlisans

 

KABUL VE KAYIT KOŞULLARI

Kiz Meslek Liselerinden Meslek Yüksekokullarina sinavsiz geçis uygulamasi ile, programa kayit yaptirmak isteyen Kiz Meslek Lisesi mezunlari ÖSYM’nin belirledigi kriterler çerçevesinde sinavsiz geçisten yararlanarak kontenjan dahilinde kayit yaptirabilirler. Kontenjanin sinavsiz geçis yoluyla tamamlanamamasi durumunda YGS sinav sonuçlarina göre programa yerlestirme yine ÖSYM tarafindan gerçeklestirilmektedir.

 

ÖNCEKİ ÖĞRENMENİN TANINMASI

Programa kayit yaptiran bir ögrencinin daha önceden baska bir Meslek Yüksekokulunda okuyarak aldigi dersler varsa, bu derslerden kredileri, AKTS kredileri ve içerikleri uygun olanlar üniversitemizin ve YÖK’ün ilgili yönetmeliklerinde belirtilen kriterlere göre kabul edilerek ögrenci bu derslerden muaf sayilir.

 

YETERLİLİK KOŞULLARI VE KURALLARI                                                   

Toplamda en fazla 100 saat ders alarak tümünü basaran ve bu sekilde 120 AKTS kredisini tamamlayan, bu 120 AKTS’nin 30 AKTS’sini seçmeli derslerden tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 agirlikli not ortalamasini saglayan ögrenciler ön lisans derecesi almaya hak kazanirlar.

 

PROGRAM PROFİLİ

5. seviye akademik ve mesleki yeterlikleri kazandirmayi amaçlayan bir ön lisans programidir. Mezun olan ögrenciye okul öncesinde ögretmen asistani/özel egitimde ögretmen asistani yetistirmek amaciyla bir egitim plani yürütmektedir. Program, YÖK’ün ve üniversitenin belirlemis oldugu zorunlu ve seçmeli derslerin yani sira, meslege yönelik zorunlu ve mesleki dersler ile seçmeli derslerden olusmaktadir. 
Zorunlu dersler, YÖK veya üniversite tarafindan belirlenen ve tüm programlar için zorunlu olan dersler ile bölüm ve/veya program için temel ve ortak yeterlikleri kazandirmayi hedefleyen derslerdir. 
Mesleki dersler, meslege iliskin yeterlikleri kazandirmaya yönelik derslerdir. Mesleki dersler, yeterlik tablosuna göre egitim kurumlarinca ilgili mevzuat çerçevesinde ders planindan seçilerek uygulanir. Seçilen meslek derslerinin, süresi, içerigi, ölçme-degerlendirme ve ögretim yöntemleri belirlenirken yeterlik tablosu, ders bilgi formlari, modül bilgi formlari ve islem analizlerindeki açiklamalar esas alinir. 
Seçmeli dersler, ögrencinin bireysel gelisimi ve yasam kalitesinin artirilmasi, sektörel ve bölgesel ihtiyaçlar, egitim kurumunun kosullari ve ögrencinin istihdamina katkida bulunacak ilave yeterliklerin kazanilmasi, disiplinler arasi çalismalar vb. durumlar dikkate alinarak, ilgili program ya da diger programlardaki derslerden seçilen mesleki ve sosyal içerikli derslerden olusur. 
Programda uygulanacak meslek dersleri, modüller ve seçmeli dersler belirlenirken; sektör talepleri, bölgesel ihtiyaçlar, egitim kurumunun kosullari ve ögrenci yönelimleri dikkate alinir. Derslerin içerik ve süreleri, yeterlik tablosu, ders bilgi formlari, modül bilgi formlari ve islem analizlerindeki açiklamalar dogrultusunda planlanir. 
Programdaki ders bilgi formlari ve modül bilgi formlari egitim-ögretim planlamasinda rehber niteliginde olup, mevcut kosullara göre hazirlanmistir. Is hayatinda ve teknolojide yasanan gelismelerin programlara sürekli yansitilmasi için gerektiginde yeterlik kazandirmaya yönelik olan ders bilgi formlari ve modül bilgi formlarinda güncellemeler yapilir. 
Ögrencinin ilgili sektörde yapacagi pratik ve uygulamali olan is yerlerindeki egitim, uygulamalar Yüksekögretim Kurulunun belirledigi esas ve usuller çerçevesinde yapilir. 

 

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (ÇIKTILARI)

Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler;

 

 

1- Egitim ile ilgili temel tanim ve kavramlari yazar/söyler,

 

2- Özel egitim ile ilgili temel tanim ve kavramlari yazar/söyler,

 

3- 0-6 yas dönemi çocuklarin yas ve gelisim özelliklerini tanir /söyler,

 

4- Ögrenme ve ögretme yöntem ve tekniklerini bilir,uygular,

 

5- Egitim-Ögretim için uygun araç-gereç gelistirir,

 

6- Sinifin fiziki ortamini düzenler ve egitim-ögretime uygun hale getirir,

 

7- Anne ve çocuk sagligi hakkinda temel bilgileri bilir/uygular,

 

8- Özel Egitim için uygun araç-gereç gelistirir,

 

9- Çocugun yas ve gelisim düzeyine uygun etkinligi seçer ve uygular,

 

10- Bilimsel arastirmanin temel özelliklerini bilir ve yöntemlerini uygular,

 

11- Çevre ve insan sagligini koruma kurallarina, mesleki etik ilkelerine uyar,

 

12- Çalistigi isletmenin organizasyon yapisini, yetki ve sorumluluklarini bilir,

 

13- Insanlarla iyi iletisim kurar.

 

14- Sanatin önemini kavrar ve sanatsal faaliyetlerde bulunur,

 

15- Matematigi mesleginin her alaninda iyi bir sekilde kullanir.

 

İSTİHDAM OLANAKLARI

Okul öncesinde ögretmen asistani/özel egitimde ögretmen asistani programindan mezun olan ögrenciler kazandiklari yeterlikler dogrultusunda; Milli Egitim Bakanligi’na bagli kiz teknik ve meslek liseleri, ilkögretim okullari ile resmî ve özel kurumlarin kres, yuva, anaokulu, ana sinifi, gibi Okul Öncesi Egitim Kurumlarinda, Rehabilitasyon Merkezleri, çocuk kulüpleri, Sözel egitim kurumlari ve kaynastirma egitimi yapilan siniflarda istihdam edilirler.

 

ÜST DERECE PROGRAMLARINA GEÇİŞ

Önlisans derecesine sahip mezunlar, Dikey Geçis Sinaviyla, YÖK’ün belirledigi kriterlere göre lisans programlarina geçis yapabilirler

 

MEZUNİYET KOŞULLARI

Önlisans diplomasi verilebilmesi için; ögrencinin kayitli oldugu bölümün önlisans programini, programda belirtilen tüm derslerin her birinden en az (DD) ve/veya (S) notu alarak tamamlamis olmasi, toplamda 120 AKTS’yi tamamlamis ve bunlardan 30 AKTS’nin seçmeli olmasi ve genel not ortalamasinin 2.00 veya üstünde bulunmasi gerekir.

 

EĞİTİM ŞEKLİ

Tam Zamanli